Alle informatie over het laden van jouw elektrische auto
Bij het kopen van een elektrische auto zijn er een aantal aanvullende aandachtspunten ten opzichte van modellen met een verbrandingsmotor. Een groot gedeelte hiervan gaat over hoe het opladen van de auto werkt, wat de hieraan verbonden kosten zijn, welke laadkabel en stopcontacten hiervoor nodig zijn en in welke tijd een auto volledig is opgeladen. Vind alle informatie rondom het laden van je elektrische auto in deze blog.
Hoe laad je een elektrische auto op?
Wanneer de batterij van jouw elektrische of hybride auto leeg is, zul je je auto aan een laadpaal moeten opladen. Een laadpaal kan een fysieke paal zijn, maar kan ook een wallbox aan een muur zijn. Maar hoe werkt een laadpaal? En hoe werkt de laadpaal aansluiting? Je hebt hierbij een verschil tussen een privé laadpaal of een openbare laadpaal. Bij een privé laadpaal aan huis kun je kiezen voor een vaste kabel aan de laadpaal. Bij een openbare laadpaal zul je je eigen laadkabel aan moeten sluiten op de openbare laadpaal. Je hebt hiervoor dus een eigen laadkabel nodig.
Laden via stopcontact
Laadkabels en stroompunten hebben speciale uitgangen. Zo zijn er type 1 en type 2 laadkabels en kun je je auto opladen via een 1-fase of 3-fase laadkabel. Meer informatie over de verschillende type laadkabels en welke op jouw auto past, vind je in de keuzehulp laadkabels.
Buiten de laadpaal kun je ook kiezen voor een andere variant van het opladen elektrische auto thuis zonder laadpaal. Het is namelijk mogelijk om je elektrische auto op te laden aan een stopcontact aan huis. Je kunt dan je elektrische auto thuis opladen zonder laadpaal. Het voordeel van je auto opladen aan een stopcontact is dat je geen kosten maakt aan een laadpaal of laadpas. Het laden gaat dan via de normale stroomvoorziening van het huis en wordt maandelijks meegerekend bij je stroomrekening.
Het laden via een stopcontact kent wel meerdere nadelen. Zo kun je niet zomaar ieder stopcontact gebruiken, maar zul je een aparte groep hiervoor moeten inrichten. Verder kunnen normale verlengsnoeren de capaciteit stroom van een laadkabel niet aan en kan brandgevaar hierdoor ontstaan. Ook is de laadsnelheid bij het opladen van je auto via een stopcontact aanzienlijk lager dan bij het laden via een laadpaal. De stroom wordt namelijk begrensd op 2,3 kW, terwijl dit bij een laadpaal minimaal 3,7 kW betreft.
Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen in noodsituaties je auto op te laden via het stopcontact. Wanneer de groepen niet goed zijn ingesteld en er meerdere apparaten op dezelfde groep zijn aangesloten, kan het gevaarlijke situaties veroorzaken. Maar indien dit vakkundig is geïnstalleerd kan het dienen als noodoplossing. Er wordt aanbevolen om via een laadpaal te laden om onveilige situaties te voorkomen en sneller te laden.
Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?
Dit is misschien wel de belangrijkste vraag als het gaat over het gebruiksgemak van een hybride of elektrische auto. Het verschilt per auto en per laadpaal wat de maximale laadsnelheid is. Onder andere de grootte van de batterij en het percentage dat de batterij vol is, de kwaliteit van de laadkabel en het stroompunt kunnen de laadsnelheid beïnvloeden. We nemen als belangrijkste voorbeelden de oplaadtijden van een oplaadpunt elektrische auto thuis via een stopcontact of laadpaal en publieke laadpalen en een snellaadpalen.
Laadtijd stopcontact
De laadtijd om je auto thuis te kunnen opladen via een stopcontact duurt het langst van alle mogelijkheden. In het gunstigste geval laadt een auto via het stopcontact volledig op in ongeveer 29 uur. De reden hiervan is dat de stroomsterkte niet krachtig genoeg is om de auto sneller op te laden.
Laadtijd laadpaal
De meeste laadpalen (thuis of openbaar) kunnen een vermogen van 11 kW aan. Je laadt de auto dan in het gunstige geval in iets meer dan 6 uur op. Let hierbij wel op of jouw auto of jouw stroom thuis dit ook wel aankan.
Laadtijd snellader
Bij een snellaadpaal kun je in het gunstigste geval al na ongeveer 30 minuten de auto volledig hebben opgeladen. Het zal geen verrassing zijn dat snelladen daadwerkelijk het kortste duurt. Maar dit heeft ook te maken met het laadvermogen van de snellader.
Wat zijn de kosten van het opladen van je elektrische auto?
De kosten in gebruik zijn een belangrijke factor om voor een hybride of elektrische auto te kiezen boven een auto met verbrandingsmotor. Deze kosten zijn bij elektrische auto’s over het algemeen lager dan bij brandstofkosten van benzine- of dieselauto’s.
Laadpaal thuis kosten
Het thuisladen van je elektrische auto kan kostenvoordeliger zijn. Wanneer je je elektrische auto thuis gaat opladen, heb je niet altijd extra abonnement nodig. Wel betekent thuis je auto opladen dat je meer stroom zult gaan verbruiken. Je betaalt dan wel het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken. Doorgaans zijn deze kosten lager dan de prijzen bij publieke laadpalen. Kijk bijvoorbeeld of je energiecontract is ingesteld op het laden van je auto en of je kunt besparen op het contract. Je kunt bijvoorbeeld met een dynamisch energiecontract kosten besparen wanneer je in de nacht je auto te laden. Wanneer je bij een laadpaal leverancier een zakelijk contract afsluit, kun je de kosten op een later moment terugkrijgen. Verder dien je bij een eigen laadpaal wel rekening te houden met de aanschafprijs en de kosten van de installatie van de laadpaal. Een bijkomend voordeel van thuisladen is dat je altijd verzekerd bent van een plek aan je laadpaal, dit kan bij publieke laadpalen niet altijd het geval zijn.
De kosten van thuisladen varieert per kWh sterk afhankelijk van je contract, maar we houden een gemiddelde aan van €0,40 per kWh aan. Als je beschikt over zonnepanelen, dan kan de stroom in de meeste gevallen gratis zijn.
Verrekening thuis opladen van een elektrische auto
Wanneer je de stroom via de normale elektriciteitsleverancier laat aanvoeren, hoef je alleen de maandelijkse kosten te betalen. Deze kosten zullen wel hoger uitvallen omdat je meer stroom zult verbruiken dan voorheen. Wanneer je zakelijk een elektrische auto rijdt en een laadpaal via het werk laat installeren geldt het volgende; Tijdens de installatie van de laadpaal worden jouw gegevens gevraagd. Hiervoor is je rekeningnummer, elektriciteitstarief en laadpasnummer nodig. Er wordt vervolgens bijgehouden hoeveel stroom je verbruikt met het laden van de auto en dit bedrag wordt teruggestort op jouw bankrekening door je werkgever. Dit kan wel per werkgever variëren. Vraag daarom altijd van tevoren hoe dit precies zit.
Kosten publieke laadpalen
De tarieven bij openbare laadpalen kunnen erg verschillen. Enkele redenen van de verschillende prijzen zijn de aanbieders, het contract met de aanbieder en de plek waar je laadt. Ga ervanuit dat de gemiddelde prijs per kW €0,60 betreft. Afhankelijk van de aanbieder kunnen er ook startkosten per laadbeurt in rekening worden gebracht.
Snelladen kosten
De kosten voor het snelladen zijn veel hoger dan thuisladen of bij een normaal publiek oplaadpunt. Bij een snellaadpunt ligt de gemiddelde prijs rond de €0,80 per kWh. Het snelladen is dus erg prijzig. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden als het niet nodig is. De kosten per kilometer kunnen oplopen tot 13 cent bij snelladen.
Hoe werkt het laden van een elektrische auto met zonnepanelen?
Elektrische auto's kunnen worden opgeladen op basis van energieopwekking van jouw zonnepanelen op je huis. Zoals eerder aangegeven kan een laadpaal thuis werken op de stroomafname van de elektriciteitsleverancier. Dit is de meest voorkomende manier van je auto opladen met zonnepanelen Het enige verschil tussen een huis met of zonder zonnepanelen is dat zonnepanelen zorgen dat je energie opwekt om hiervoor te gebruiken, dit is de meest duurzame keuze. Heb je nog geen zonnepanelen, dan is het zeker waard om zonnepanelen te overwegen. Het kan maandelijks veel geld schelen als je thuis de auto gaat opladen.
Wil je meer weten over laadkabels? Bekijk dan onze handige keuzehulp voor laadkabels.